Går det att utveckla sin relationella professionalitet? Och var går gränsen för ditt ansvar? Goda relationer är en förutsättning för att barn och unga ska känna trygghet i gruppen och tillit i sitt lärande. Det kan du diskutera tillsammans med andra lärare på Lärarmötet.
Goda relationer är en förutsättning för att barn och unga ska känna trygghet i gruppen och tillit i sitt lärande. Som förskollärare, lärare eller fritidspedagog är det du som har ansvaret. Det är ingen lätt uppgift och nog så viktig att samtala om.
Hur betydelsefulla är relationerna egentligen? Går det att utveckla sin relationella professionalitet? Och var går gränsen för ditt ansvar?
Ouppmärksammad del
De professionella relationerna till barn och elever är en delvis ouppmärksammad del av lärares, förskollärares och fritidspedagogers yrken.
Detta ämne är valt utifrån ett populärt temanummer i Pedagogiska magasinet nr 4, 2012.
Filmer
Här hittar du filmer som är tänkt att fungera som en inspiration till fortsatta samtal mellan förskollärare, lärare och fritidspedagoger kring detta tema.
Anne-Marie Körling, lärare, läser delar av sin text "Se elevens alla lärande ansikten" från Pedagogiska magasinet
Anneli Frelin, universitetslektor i didaktik, samtalar kring vikten av relationer i förskolan och skolan